Vitamine D

Ooit schreef ik een artikel waarin ik alle vitamines met je bespreek, maar soms heb je van die vitamines die net wat meer aandacht verdienen. En vitamine D is hier een voorbeeld van: zonlicht is de belangrijkste bron van deze vitamine en nu het najaar is begonnen krijgen we er steeds minder van binnen. Een groot deel van de Nederlandse bevolking heeft een tekort aan vitamine D en zeker vegetariërs en veganisten moeten oppassen, omdat zij het niet of weinig via hun voeding binnen krijgen. Dat deze vitamine belangrijk voor ons lichaam is weten we wel, maar wat doet het nou eigenlijk?

Vitamine D is nodig om calcium en fosfor uit voeding op te nemen in het lichaam. Deze stofjes zorgen voor het behoud van sterke botten en tanden: het beperkt botontkalking en verminderd daarmee het risico op osteoporose op latere leeftijd. Daarnaast beïnvloed deze vitamine ook de in stand houding van een gezonde spier-, hart- en longfunctie en zorgt het dat het lichaam in staat is om infecties af te weren.Vitamine DVitamine D komt voor in twee verschillende vormen: D2 en D3. Beide zijn actieve vormen en doen hun werk in ons lichaam, alleen heeft D3 een iets sterkere werking. Vitamine D2 komt in kleine hoeveelheden voor in planten en micro-organisme (bepaalde schimmels en paddenstoelen), terwijl D3 voorkomt in de huid van mens en dier en dus ook uit producten voor dierlijke oorsprong. Vooral vette vis bevat veel D3 en het komt in mindere mate voor in vlees, lever en eieren. Natuurlijk kunnen wij vitamine D ook aanmaken met behulp van de uv-straling van de zon. Wanneer deze vitamine in het lichaam wordt opgenomen wordt het eerst in de lever omgezet naar 25-hydrooxyvitamine D, een niet actieve vorm. In de nieren wordt het vervolgens omgezet naar het hormoon calcitrol; de actieve vorm.

Vitamine D

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van deze vitamine is 10 microgram per dag. De meeste mensen kunnen voldoende binnen krijgen door middel van de zon. Het wordt aangeraden om dagelijks een kwartier tot half uur met onbedekte handen en hoofd in de zon te staan tussen 11 uur en 3 uur ’s middags. Helaas schijnt in Nederland de zon niet altijd en is het vaak bewolkt, zeker in het najaar. Wanneer er weinig zon is of je komt niet veel buiten wordt aangeraden om een supplement te nemen. Voor de vega’s onder ons is het aan te raden om voor een supplement te gaan met vitamine D2, aangezien de D3 variant van dierlijke oorsprong is. Let er dus op je supplement geschikt is voor vegetariërs en veganisten! Wanneer je twijfelt of je een supplement moet gebruiken vraag dan je apotheker of huisarts om raad.

Let jij de je inname van deze vitamine? Zo ja, hoe doe je dat?
the veggietarian

Gerelateerde berichten

Laat een bericht achter

Hey, leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Vul onderstaande velden in en plaats je bericht. Het kan eventjes duren voordat je bericht zichtbaar wordt.