SuikerDe gemiddelde Nederlander krijgt ongeveer 120 gram suiker per dag binnen, waarvan 80 gram vrije suikers zijn. En dat terwijl de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) niet meer dan 50 tot 60 gram per dag aanbeveelt! Omdat we elke dag veel te veel suiker blijken te consumeren krijgen we steeds vaker te horen dat we bewuster met suiker moeten omgaan. Suiker wordt namelijk vaak in verband gebracht met overgewicht, diabetes type 2 en andere ziektes die hier mee samenhangen. Is suiker onze nieuwe zondebok geworden? Is het zo slecht voor het lichaam dat we het maar beter helemaal kunnen vermijden?  suikerNee, suiker is niet per definitie slecht voor je. In veel gezonde producten, zoals bijvoorbeeld fruit en groenten, zit suiker. Je hebt suikers, in de vorm van koolhydraten, nodig voor een gezond lichaam. Het zijn echter de vrije suikers waar we op moeten letten. Vrije suikers zijn toegevoegde suikers en suikers die voorkomen in siropen, honing, vruchtensap of vruchtenconcentraat. Volgens het WHO mag maximaal 10 % van je dagelijkse calorieën van vrije suikers komen en het is zelfs nog beter om dit tot 5% te beperken.

In suiker zitten loze calorieën: het levert veel energie, maar het heeft weinig voedingswaarde. Suiker is op zichzelf geen dikmaker, maar wel als je er veel van eet en vooral wanneer je er veel van drinkt. Het eten of drinken van te veel suiker kan leiden tot overgewicht wanneer ongebruikte energie als vet in het lichaam wordt opgeslagen. Een lichaam dat steeds zwaarder wordt loopt steeds meer risico op diabetes type 2. Bij overgewicht reageert je lichaam namelijk minder goed op het hormoon insuline en kan je bloedsuikerspiegel niet meer goed gereguleerd worden. Door diabetes type 2 kunnen weer andere complicaties ontstaan zoals hart- en vaatziekten, maag- en darmproblemen en beschadigingen van de zenuwen.SuikerOns lichaam heeft echter suiker nodig en ook in gezonde voeding komt het voor. We hoeven suiker dus niet compleet te vermijden, sterker nog: dat zou niet gezond zijn. We moeten echter wel opletten op de vrije suikers die we consumeren, omdat daar het gevaar in schuilt. Hoe doe je dat dan? Met deze tips wordt het heel eenvoudig:

  • Kook zo veel mogelijk je eigen maaltijden. In kant-en-klare producten wordt namelijk veel suiker toegevoegd. Zo krijg je een hoop suiker binnen zonder dat je er zelf erg in hebt. In ontbijtgranen zit bijvoorbeeld aardig wat suiker verwerkt en het zelfde geldt voor sauzen en broodbeleg. Duik dus je keuken in en probeer zo veel mogelijk zelf te maken
  • Kun je het niet zelf maken? Lees dan de etiketten van producten die je koop zodat je weet of er suiker aan is toegevoegd. Suiker heeft veel verschillende namen en wanneer je deze kent zul je vanzelf zien hoeveel suiker in een product zit.
  • Vervang frisdrank door water (met fruit), thee of koffie. Door het drinken van frisdrank krijg je ongemerkt veel suikers en calorieën binnen.
  • Eet vaker fruit, groenten of noten als tussendoortje in plaats van koek of snoep. Natuurlijk is het niet erg als je af en toe nog snoept, maar doe het met mate en ben je er bewust van (niet die hele chocoladereep gedachteloos naar binnen werken dus).
  • Verwerk veel vezelrijke producten in je dieet zodat je langer vol zit en dus minder zal snoepen.

Let jij op suiker in je voeding? Heb jij nog goede tips die je graag wil delen? Laat het weten in de comments!the veggietarian

Bron, Bron, Bron

 

Gerelateerde berichten

2 Comments

  • Hey Meike, interessant artikel! Je zegt dat suiker veel verschillende namen kent, welke dan zoal?

    Ciao,

    Mattia

    • Hi Mattia, bedankt voor je reactie! Suiker heeft inderdaad veel verschillende namen en het Diabetes Fonds heeft daar een heel handig overzicht van. Ik verwijs je daarom graag naar deze link door, daar heb je alle namen op alfabetische volgorde 🙂

      Groetjes,
      Meike

Laat een bericht achter

Hey, leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Vul onderstaande velden in en plaats je bericht. Het kan eventjes duren voordat je bericht zichtbaar wordt.