gevarieerde voedingDat het belangrijk is om met je eten te variëren weten we ondertussen wel, maar toch komt het vaak voor dat onze voeding eenzijdig wordt. Zeker als vegetariër of vegan kan het al snel gebeuren dat je veel van hetzelfde eet. Om alle benodigde vitamines en mineralen binnen te krijgen moeten we dus afwisselen in ons eten. Eenzijdige voeding kan namelijk lijden tot een vitaminetekort en zo kunnen vage klachten ontstaan als vermoeidheid, slapeloosheid en concentratieproblemen. Soms is afwisseling echter makkelijker gezegd dan gedaan en daarom wil ik je graag wat tips geven om gevarieerder eten gemakkelijk en leuk te maken!

Een gevarieerd voedingspatroon bestaat uit veel verschillende kleuren! Groenten en fruit bevatten verschillende fytochemicaliën die voor deze kleuren zorgen. Deze fytochemicalïen bevatten antioxidanten en andere voedingsstoffen die belangrijk zijn voor een gezond lichaam. Zo zitten rode groenten bijvoorbeeld vol met lycopeen, bètacarogeen en vitamine C. Gele groenten bevatten ook veel bètacarogeen, maar ook veel carotenoïden. Witte groenten, zoals prei en pastinaak, bevatten allicine wat een natuurlijk antibioticum is. Probeer dus elke dag wat verschillende soorten groenten en fruit te eten om zo veel mogelijk van deze goede stoffen binnen te krijgen.gevarieerde voedingOm zoveel mogelijk verschillende kleuren te eten, is het belangrijk om nieuwe soorten groenten en fruit te proberen. Het mooiste is natuurlijk als je elke week iets zou eten wat je nog niet kent. Zie je groente, fruit of granen in de winkel liggen die je nog niet kent? Probeer het een keer uit! Zo ontwikkel je niet alleen nieuwe smaken, maar gaan je cooking skills er ook op vooruit.

Experimenteren met nieuwe voedingsmiddelen zorgt dus voor een gevarieerder eetpatroon. Probeer daarom niet alleen nieuwe voedingsmiddelen uit, maar ook nieuwe gerechten. Speur het internet, je kookboeken of tijdschriften af naar nieuwe recepten of bedenk ze zelf. Door nieuwe gerechten of variaties op bestaande gerechten uit te proberen breidt je je repertoire uit en wordt het daardoor makkelijker om te variëren.

Vind je het lastig om dit zelf te doen? Denk dan eens aan een abonnement op een groentepakket. Dan krijg je wekelijks verschillende soorten groenten binnen mét kant en klare recepten. Op deze manier wordt gevarieerd eten wel héél makkelijk en het scheelt je een hoop tijd. Ideaal voor de drukke mensen onder ons of voor de mensen die het lastig vinden om zelf nieuwe gerechten te bedenken. gevarieerde voedingWissel tenslotte niet alleen je avondeten af, maar ook je ontbijt, lunch en tussendoortjes. Ik merk zelf dat ik deze maaltijden vaak eenzijdig worden en dat ik hier niet veel in afwissel. Na verloop van tijd vind ik het dan saai worden en heb ik geen zin meer in deze maaltijden. Door te variëren in alle maaltijden die op een dag eet kun je veel meer verschillende voedingsstoffen (en kleur!) binnen krijgen. Bijkomend voordeel is dat elke maaltijd interessant blijft enthe veggietarian je veel nieuwe dingen kan uitproberen!

Heb jij ook tips voor meer afwisseling in je voeding? Let me know!

Gerelateerde berichten

Laat een bericht achter

Hey, leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Vul onderstaande velden in en plaats je bericht. Het kan eventjes duren voordat je bericht zichtbaar wordt.