SojaSoja is een omstreden plant op het gebied van gezondheid. Veel vegetariërs en veganisten maken er gebruik van omdat het een goede bron van eiwitten en mineralen is. Maar er zijn een hoop geruchten en beweringen dat soja helemaal niet zo gezond is door de isoflavonen (oestrogene hormonen) die het bevat. Het zou het risico op borstkanker verhogen, voor schildklierproblemen kunnen zorgen en het zou mannen vervrouwelijken. Maar het zou ook juist het risico op borstkanker verlagen en hartziekten en een te hoog cholesterol voorkomen. Er zijn ontzettend veel studies gedaan op dit gebied, dus laten we eens gaan kijken wat waar is en wat niet.

Het zijn de isoflavonen die zo veel stof doen opwaaien: deze fyto-oestrogenen fungeren als het vrouwelijke hormoon oestrogeen. De fyto-oestrogenen in soja zijn erg complex en kunnen de effecten van oestrogeen in het lichaam versterken, verminderen of ze hebben geen enkel effect. Deze fyto-oestrogenen zijn dus anders dan het oestrogeen dat ons lichaam produceert, maar het kan wel hetzelfde effect hebben. De isoflavonen kunnen ook de schildklier hinderen bij het aanmaken van hormonen die belangrijk zijn voor een goed functionerend lichaam. Dit gebeurt echter alleen bij mensen die niet voldoende jodium in hun lichaam hebben of waarbij de schildklier niet goed functioneert.

Er wordt beweerd dat sojaproducten het slechte LDL-cholesterol zou verlagen en daarmee het risico op hart- en vaatziekten zou verlagen en in een zekere zin is het ook waar. Echter moet hiervoor minimaal 50 gram soja worden geconsumeerd op dagelijkse basis en dan wordt het LDL-cholesterol met maar 3% verlaagd. Het helpt dus wel, maar in kleine mate. Wetenschappers weten nog niet of het de isoflavonen zijn die het cholesterol verlagen of dat het soja in zijn hele vorm is. Omdat sojaproducten vaak in de plaats van vlees wordt gegeten en omdat het laag in verzadigde vetten is en veel vitamines en mineralen bevat heeft het in dat opzicht toch invloed op het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten.SojaIn sommige weefsels in ons lichaam kunnen de isoflavonen de acties van oestrogeen blokkeren. Wanneer dit in de borst gebeurt, zou het eten van sojaproducten in theorie dus het risico op borstkanker kunnen verlagen. Studies hebben hier echter nog geen duidelijk antwoord op. De meeste onderzoeken wijzen uit dat soja neutraal staat tegenover borstkanker. Wanneer vrouwen in hun kindertijd en vroege adolescentie op regelmatige basis soja zouden eten, zou het risico kunnen worden verlaagd. Er zijn niet veel bewijzen dat het consumeren van soja het risico zou kunnen verhogen. Het zou dus beschermend kunnen werken of op zijn slechts neutraal zijn. Voor andere soorten kanker wordt ook beweerd dat soja beschermend zou kunnen werken, maar hier is nog niet voldoende bewijs voor.

Wat betreft het vervrouwelijken van mannen zijn ook teststudies gedaan. Mannen hebben hiervoor 12 porties soja per dag gegeten voor een bepaalde periode. Hieruit is naar voren gekomen dat het wel degelijk kan zorgen voor de zogenaamde “men boobs”, die ook weer verdwenen nadat de soja consumptie stopte. Een andere studie gebruikte echter een nog hogere dosis en heeft uitgewezen dat de meeste mannen geen problemen ondervonden. Houdt er rekening mee dat er grote hoeveelheden soja wordt geconsumeerd in deze onderzoeken. Bij normaal gebruik zouden gezonde mannen dus niet hoeven vrezen voor problemen.

Wanneer je alle onderzoeken bij elkaar zet blijkt het dus niet ongezond te zijn om regelmatig soja te eten. Wat precies een veilige dosis is, is nog niet helemaal bekend. Tot nu toe wordt uitgegaan dat twee porties per dag geen kwaad kan. Welke vorm van soja nou precies het gezondst is, blijft ook een onderwerp van discussie. Soja in zijn natuurlijke en gefermenteerde vorm worden als het gezondst beschouwd, in tegenstelling tot de isoleerde sojaproteïne die vaak in vleesvervangers worden gebruikt. Dus, wanneer je schildklier normaal functioneert en je niet allergisch bent voor soja, hoef je je geen zorgen te maken en kan die tofu gewoon op het menu blijven staan!the veggietarian

 

Gerelateerde berichten

Laat een bericht achter

Hey, leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Vul onderstaande velden in en plaats je bericht. Het kan eventjes duren voordat je bericht zichtbaar wordt.