VitaminesWe weten allemaal dat we vitamines nodig hebben en dat deze gezond voor ons zijn. Maar wat weten we nou eigenlijk over deze vitamines? Welke zijn er allemaal en wat doen ze voor ons lichaam? De wereld van vitamines is groot en je kunt er hele boekwerken over schrijven. Omdat er zoveel informatie is ga ik je een korte introductie geven over vitamines zodat je weet wat hun functies zijn en waarom ze zo belangrijk voor ons zijn.

Vitamines krijgen we binnen door middel van onze voeding en zijn essentieel voor een goede gezondheid. Er zijn in totaal 13 verschillende vitamines, waarvan vier vetoplosbaar zijn en negen wateroplosbaar. De vetoplosbare vitamines zijn vooral te vinden in voedingsvetten en kunnen maar met beperkte mate in je lichaam worden opgeslagen. De wateroplosbare vitamines kunnen helemaal niet in je lichaam worden opgeslagen, met uitzondering van vitamine B12, en verlaten je lichaam via de urine bij een overschot. Laten we eens kijken naar de individuele vitamines en hun functies.
vitaminesVitamine A ken je vast wel voor het behouden van je zicht, maar het speelt ook een belangrijke rol in het immuunsysteem, het zorgt dat huid en botten gezond blijven, het reguleert het groeien en de deling van cellen en wordt gebruikt voor het onderhoud van belangrijke organen zoals de nieren, de hart en longen. Deze vitamine komt voor in zowel dierlijke als plantaardige producten, echter is er één verschil: vitamine A uit dierlijke producten is een “voorgevormde” vitamine, waardoor deze onmiddellijk door het lichaam kan worden gebruikt. Vitamine A uit plantaardige producten is een provitamine, waarvan de bekendste betacaroteen is. Het lichaam moet deze provitamine omzetten in vitamine A voordat deze kan worden gebruikt. Wanneer je te veel vitamine A consumeert kan je symptomen ervaren als hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid of verminderd zicht. Een tekort kan leiden tot een verminderde weerstand, een droge huid en doffe haren. Vitamine A is te vinden in groenten, fruit en boter.

Het vitamine B-complex bestaat uit acht verschillende vitamines: B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 en B12.  Deze vitamines hebben uitzonderlijke functies die samen werken tot een aantal gemeenschappelijke functies, maar ze zijn wel sterk afhankelijk van elkaar voor hun individuele functie. Een belangrijke functie is het bijdragen aan de energiestofwisseling van het lichaam: het omzetten van voedsel naar energie en het opbouwen en afbreken van koolhydraten, vet en animozuren. Daarnaast draagt het bij aan het gezond houden en functioneren van het zenuwstelsel, de ontspanning van de spieren en het behoud van een gezonde huid, haren en slijmvliezen. Een tekort kan leiden tot onder andere depressie, spierzwakte, ontstekingen van de huid en vermoeidheid. Van de meeste vitamines B zal een te hoge dosis niet snel voorkomen en zijn er weinig tot geen nadelige effecten bekend. Een uitzondering hierop is vitamine B6: een te hoge dosis het geheugenproces verstoren. De vitamines B zijn onder andere te vinden in groenten, fruit, peulvruchten, granen, aardappels, noten, zuivel en eieren.VitaminesVan vitamine C, ook wel ascorbinezuur zuur genoemd, weten we allemaal wel waar deze goed voor is. Het is een antioxidant die helpt vrije radicalen in het lichaam te bestrijden en het speelt een belangrijke rol voor een gezond immuunsysteem. Deze vitamine zit in veel verschillende soorten groenten en fruit, zoals citrusvruchten, paprika en kiwi’s. De vitamine C gaat echter wel snel verloren wanneer groenten en fruit langdurig worden bewaard of verhit. Voor vegetariërs is vitamine C interessant omdat het helpt bij de opname van plantaardig ijzer. Door ijzerrijke voeding te combineren met vitamine C wordt het ijzer beter door je lichaam opgenomen. Een tekort aan vitamine C kan leiden tot een verminderde weerstand, verminderde wondgenezing en het kan effect hebben op de bouw van bindweefsel. Een overschot aan vitamine C verlaat via de urine het lichaam en kan belastend voor je nieren zijn.

Vitamine D is een vitamine die zowel uit voeding kan worden gehaald als door ons lichaam zelf worden aangemaakt. Echter zijn er weinig voedingsmiddelen die rijk zijn aan deze vitamine, tenzij het gaat om producten die verrijkt zijn. Onder invloed van zonlicht kan je lichaam vitamine D aanmaken uit cholesterol, echter kan niet iedereen op deze manier voldoende binnen krijgen. Vitamine D is nodig voor de algehele gezondheid, het zenuwstelsel en voor de absorptie van calcium en fosfor zodat je botten sterk blijven. Hoeveel vitamine D je nodig hebt is afhankelijk van een aantal factoren: je huidskleur, je leeftijd en of je veel buiten komt. Wanneer er langdurige sprake is van een te hoge dosis kan dit schade toe brengen aan het hart, nieren en bloedvaten. Een tekort aan vitamine D zorgt voor osteoporose (botontkalking) en kan zorgen voor spierzwakte of spierkrampen.VitaminesVitamine E is een vetoplosbare vitamine en een bekende antioxidant. Deze vitamine speelt een rol in de aanmaak van rode bloedcellen en het in stand houden van spier- en andere weefsels in het lichaam. Omdat het een antioxidant is speelt het een belangrijke rol voor de weerstand. Vitamine E is vooral te vinden in plantaardige oliën en plantaardige producten zoals noten, zaden en granen. Van zowel een te hoge dosis als een tekort aan deze vitamine zijn geen nadelige effecten bekend.

Vitamine K is ook een vetoplosbare vitamine en speelt een belangrijke rol voor de bloedstolling: het helpt bij het aanmaken van vier van de 13 eiwitten die nodig zijn voor het aanmaken van bloedstolsels. Het bijzondere van vitamine K is dat het in kleine hoeveelheden door het lichaam zelf wordt aangemaakt: dit gebeurt in de dikke darm vanaf een leeftijd van 3 maanden. Pasgeboren baby’s worden altijd geboren met een gebrek aan deze vitamine omdat het de placenta niet kan passeren. Een tekort aan deze vitamine kan ook ontstaan bij langdurig gebruik van antibiotica, omdat de antibiotica de bacteriën in de darm kunnen aantasten. Verder komt een tekort aan deze vitamine bijna niet voor en er is ook geen bovengrens aan de hoeveelheid die je binnen mag krijgen. Vitamine K is te vinden in zuivel en groene bladgroenten.Vitamines

Nou vraag je je misschien af hoe je al die vitamines binnen krijgt? Eigenlijk heel simpel: door gevarieerd en gezond te eten. Eet dagelijks verschillende soorten (en kleuren!) groenten en fruit, wissel aardappels af met rijst, peulvruchten en andere granen, gebruik (plantaardige) zuivel en eet dagelijks wat noten en zaden. Wanneer je een gezond en gevarieerd dieet heb zal je de vitaminesupplementen niet nodig hebben.

Voor dit artikel heb ik gebruik gemaakt van deze bron, deze bron en deze bron

the veggietarian

 

Gerelateerde berichten

4 Comments

Laat een bericht achter

Hey, leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Vul onderstaande velden in en plaats je bericht. Het kan eventjes duren voordat je bericht zichtbaar wordt.