AvocadoAvocado’s zijn op dit moment gewilder dan ooit. Deze populaire en gezonde vrucht heeft ons hart en bordje veroverd. Het zachte vruchtvlees zit vol met goede vetten en heeft een nootachtige smaak. Maar wat zit er nou eigenlijk allemaal in deze vrucht? Waar komt het vandaan? En ook niet geheel onbelangrijk, waar let je op als je er een koopt? Ik ga je vandaag wat meer vertellen over de avocado.

De avocado, ook wel advocaatpeer genoemd, komt van de avocadoboom. Deze boom komt uit Midden- en Zuid-Amerika. De naam komt uit het Nahuatl: de taal van de oorspronkelijke bewoners van Mexico: de Azteken. Daar betekent het woord ‘teelbal’, want kennelijke lijkt het daar op. We kunnen de avocado het hele jaar door eten. Van mei tot december worden ze geïmporteerd vanuit Zuid-Amerika en Afrika. De overige maanden komen ze uit Israël.

De avocado heeft een boterzacht vruchtvlees. Dat komt door het hoge vetgehalte, wat kan oplopen tot wel 30%. Veel mensen denken hierdoor dat avocado een dikmaker is. Deze vrucht bevat echter heel weinig verzadigde vetten en juist heel veel gezonde, onverzadigde vetten. Natuurlijk moet je er nog steeds niet té veel van eten, maar dat kunnen we over alles zeggen. Door de onverzadigde vetten hebben avocado’s een positief effect op het cholesterolgehalte, of te wel, het verlaagt je cholesterol.  AvocadoEr zitten ook heel erg veel vitamines en mineralen in een avocado. Het bevat meer kalium dan bananen, wat een belangrijke rol speelt in het lichaam voor puls overdrachten in zenuwen, aanmaak van eiwitten en de aanmaken van glycogeen. Er zit ook veel magesium in, wat je energie geeft en helpt je spieren ontspannen. Daarnaast bevat het veel vitamine K, B5, B6, B11, C en vitamine E. En natuurlijk zit het ook nog vol met vezels: wel 10 gram per vrucht. Door het vet en de vezels zorgen avocado’s ervoor dat je je langer vol voelt, het eten van deze vrucht wordt dan ook aangeraden bij het afvallen of wanneer je op gewicht wil blijven.

Erg leuk allemaal, die voordelen van dit vruchtje. Maar hoe koop en bewaar je het nu eigenlijk? In de supermarkt zijn tegenwoordig veel eetrijpe avocado’s te vinden, deze zijn over het algemeen meteen goed om te consumeren. Je hoeft ze niet meer te laten rijpen, lekker makkelijk dus. Maar wanneer je ze los koopt zijn er een aantal dingen waar je op moeten letten. Voelt de avocado nog erg hard aan? Dan kun je deze nog niet eten en zal het een aantal dagen nog moeten rijpen. Een rijpe avocado geeft licht mee wanneer je deze indrukt en hij moet bij de steelaanzet wat zachter zijn. Wanneer de vrucht te zacht aan voelt is hij overrijp en vaak bruin van binnen. Rijpe avocado’s kun je in de koelkast bewaren, dan kun je hem afhankelijk van de rijpheid nog 1 tot 6 dagen laten liggen. Onrijpe avocado’s moet je buiten de koeling bewaren.

Natuurlijk wil ik je ook meteen mijn favoriete receptjes met avocado laten zien.  Ze zijn niet heel spannend, maar wel lekker, snel en makkelijk.

Het eerste recept is avocado op toast. Ik vind dit een heel lekker lunchgerecht. Snijd de avocado overlangs doormidden en haal de pit eruit. Schep het vruchtvlees eruit en prak dit in een kommetje. Voeg wat citroensap, rode peper en zout toe en meng alles goed door elkaar. Rooster wat brood en smeer het avocado mengsel erop. Bestrooi  eventueel met wat zwarte peper, wat plakjes tomaat, geroosterde zaadjes of een gebakken eitje. Yammie!

Voor het tweede recept gaan we een soort van pesto maken. Snijd de avocado zoals in het vorige recept en schep het vruchtvlees in een food processor. Voeg een flinke handvol verse basilicum, 20 gram geroosterde pijnboompitten, een flinke scheut olijfolie, 1 teentje knoflook en peper en zout naar smaak toe. Meng het geheel tot een glad mengsel ontstaat. Deze “pesto” vind ik het lekkerste met spaghetti, serveer er eventueel wat (geroosterde) cherrytomaatjes bij.

En het laatste recept is een avocado salsa. Hiervoor snijd je avocado in blokjAvocadoes (zonder schil natuurlijk) samen met 1 teentje knoflook en twee tomaten. Meng alles door elkaar met wat olijfolie, rode peper, limoensap en zout naar smaak. En dat was het eigenlijk al, zo simpel. Deze salsa is lekker bij gevulde wraps of rijst met bonen.

Houd jij ook van avocado? En wat zijn jouw favoriete recepten?
Laat het me weten in de comments!

the veggietarian

 

 

Gerelateerde berichten

2 Comments

  • Hey Meike, supertoffe post dit keer! Ik ben op zoek naar een goede chunky avocado guacamole, heb jij een goed recept?

    Groetjes,

    Mattia

    • Hi Mattia, dankjewel! Ik maak zelf altijd guacamole door de avocado te pletten en limoensap, knoflook en rode peper toe te voegen. Als je een chucky guacamole kun je de avocado in blokjes snijden in plaats van pletten. Breng het op smaak met peper en zout en klaar! 🙂

Laat een bericht achter

Hey, leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Vul onderstaande velden in en plaats je bericht. Het kan eventjes duren voordat je bericht zichtbaar wordt.