Eten en stressIk was altijd een echte stress-aholic. Tijdens mijn studie was stress een groot onderdeel van mijn dagelijks leven: klamme handjes, een op hol geslagen hart, slapeloze nachten en liters aan tranen. In deze blogpost wil ik je wat meer vertellen over eten en stress, wat het doet met je lichaam en hoe je je lichaam gezond kan houden in stressvolle periodes.

Laten we eerst even bekijken wat stress eigenlijk is: in principe is het een natuurlijke en gezonde reactie van je lichaam. Je lichaam zorgt ervoor dat je een extra boost krijgt om zo beter te kunnen presteren (of weg kan rennen van een tijger, maar dat lijkt me hier niet zo relevant). Om deze boost te kunnen krijgen maakt je lichaam twee hormonen aan: cortisol en adrenaline. Adrenaline zorgt ervoor dat het lichaam actiever wordt, doordat je hartslag omhoog gaat kan zuurstof en bloed sneller door je lichaam worden rondgepompt. Dit zorgt ervoor dat je alert bent en beter kan presteren, maar het kost het lichaam wel een hoop energie. Cortisol zorgt ervoor dat dit verlies aan energie wordt gecompenseerd. Dit is de normale reactie van je lichaam in een situatie van stress.Eten en stressMaar als stress langdurig aanhoudt is het een ander verhaal. Je lichaam blijft cortisol aan maken en dit hormoon verhoogt onder andere je eetlust en kan je ook motiveren om meer te eten. Dan komen dus de zogenaamde “comfort foods” tevoorschijn. Het is wetenschappelijk bewezen dat in tijden van stress mensen meer geneigd zijn om voedsel te eten dat hoog is vet en suiker. Het eten van vet en suiker triggert een response in het gedeelte van je brein waar ook de gevoelens van stress vandaan komen. Zo ontstaat een gevoel van comfort: je voelt je dus letterlijk beter bij het eten van comfort foods. Er is dus een reden dat jij naar die chocoladereep of zak chips snakt in tijden van veel stress.Eten en stress

Wat er dus op lange termijn kan gebeuren is wel duidelijk. Je blijft lekker snacken en zo kruipt er ineens wat gewicht aan. En al dat suiker en vet geeft je nou ook niet echt de juiste energie: je voelt je constant moe en futloos. Gezond eten in tijden van stress is daarom dus ontzettend belangrijk. Je weerstand gaat namelijk ook achteruit na mate je lichaam cortisol blijft produceren, dus die vitamines en mineralen kun je dus wel gebruiken. Nou kan ik je een advies geven dat voor de hand ligt: eet meer groenten en fruit. Dit is natuurlijk wel het beste advies, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik zal je vertellen wat je in tijden van stress in je dieet kan verwerken om jezelf gezond en gelukkiger te houden.

Antioxidanten zijn belangrijk omdat zij vechten tegen de vrije radicalen die in je lichaam vrijkomen. Je immuunsysteem gaat omlaag bij veel stress en daardoor loop je meer risico’s op ziektes. Die antioxidanten heb je dus hard nodig! Blauwe bessen staan erom bekend dat zij vol zitten met dit goedje, daarom is dit fruit is een ideale snack tussendoor of om bij je ontbijt te eten. Natuurlijk zijn er veel meer soorten groenten en fruit die je immuunsysteem boosten, denk bijvoorbeeld aan broccoli, sinaasappels, paprika’s en tomaten.Eten en stressStress kan je bloedsuikerspiegel verhogen, zeker wanneer je veel geraffineerde suikers eet. Er ontstaan dan pieken in je bloedsuiker en wanneer deze weer dalen kan vermoeidheid ontstaan. Om dit te voorkomen is het belangrijk om complexe koolhydraten te eten, omdat deze langzaam energie vrij geven en je bloedsuiker stabiel houden. Complexe koolhydraten zitten in volkoren producten, peulvruchten, granen en groenten. Deze producten bevatten daarnaast ook veel vezels en dit zorgt ervoor dat je langer vol zit en tussendoor dus minder zal snacken. Een dagmenu met veel complexe koolhydraten kan er als volgt uit zien: een ontbijtje met havermout en fruit, een lunch met volkorenbrood of een salade met bonen in de middag en in de avond zilvervliesrijst met veel groenten.

Wanneer je langdurig gestrest bent kun je je ongelukkig gaan voelen en misschien zelfs wel depressief. Stress kan een effect hebben op je dopaminegehalte: dit zijn de “geluk hormonen” die in je hersenen worden aangemaakt. Naast stress lijken ook cafeïne, alcohol en suiker invloed te hebben op het dopaminegehalte. Laat producten met deze ingrediënten tijdens stressvolle periodes even links liggen of eet/drink er met mate van. Om de aanmaak van dopamine te bevorderen zijn foliumzuur en tyrosine belangrijk. Tyrosine is een aminozuur en is te vinden in zuivel, peulvruchten, noten, zaden en avocado’s. Foliumzuur, ook wel bekend als vitamine B11, komt voor in groenten, zuivel en volkorenproducten. Verwerk deze producten in je dieet om je dopamine op pijl te houden. Daarnaast helpt bewegen ook erg goed voor de aanmaak van dopamine, dus blijf sporten ook al heb je daar eigenlijk helemaal geen zin in.

Tenslotte is er nog het mineraal magnesium: dit helpt tegen depressie, vermoeidheid en geïrriteerdheid. Het helpt je spieren te ontspannen en geeft je een energieker gevoel. Stress zorgt ervoor dat je lichaam meer magnesium gebruikt en een tekort zorgt ervoor dat je gevoeliger bent voor stress. Dit is een vicieuze cirkel en daarom is het dus belangrijk om producten te consumeren waar magnesium in zit. Denk hierbij aan groene groenten, volkoren granen, soja en noten.Eten en stressHet eten van veel groenten, fruit, peulvruchten en volkoren granen is dus erg belangrijk in stressvolle tijden. Wat je minder of even helemaal niet meer moet consumeren zijn cafeïne, alcohol en geraffineerde suikers. Het is belangrijk dat je de tijd neemt om te eten en geen maaltijden over slaat. Natuurlijk is het niet erg als je een keer een pizza of snoep eet, maar doe dit met mate. Combineer een gezond dieet met een goede nachtrust en regelmatige beweging en jouw lichaam blijft fit om deze stressvolle periode door te komen!

Ik hoop dat ik je wat wijzer heb gemaakt over stress en gezond eten. Hoe beïnvloed stress jouw eetgewoontes? En wat zijn jouw tips tegen stress?the veggietarian

Gerelateerde berichten

Laat een bericht achter

Hey, leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Vul onderstaande velden in en plaats je bericht. Het kan eventjes duren voordat je bericht zichtbaar wordt.