tips voor beginnende veggiesWanneer je besluit om vegetarisch te worden maak je een best grote verandering in je lifestyle. En dat is helemaal niet erg, er is tenslotte een reden waarvoor je dit doet. Maar toch zijn er een aantal aandachtspunten waar je op moet letten als beginnende vegetariër. Wat zijn bijvoorbeeld dingen waar je op moet letten? Wat zijn goede vleesvervangers en hoe houd je het nu eigenlijk vol? In deze blogpost wil deze punten graag met je bespreken en geef ik tips voor beginnende veggies.Tips voor beginnende veggiesWat ik persoonlijk het allerbelangrijkste vind, is dat je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Je schrapt een gehele productcategorie uit je dieet, die voedingsstoffen die je nu daar niet meer van krijgt moet je dus op een andere manier binnen zien te krijgen. Wat dacht je bijvoorbeeld van ijzer? In dierlijke producten zit heem ijzer, dit wordt heel makkelijk door je lichaam opgenomen. In plantaardige voeding zit non-heem ijzer en dit wordt juist minder goed geabsorbeerd. Dit is iets waar je rekening mee moet houden. De absorptie van non-heem ijzer kan worden verhinderd door fytinezuur uit granen en tannine uit bijvoorbeeld koffie of thee. Echter zorgt vitamine C wel weer voor een goede opname en kan het dit effect grotendeels opheffen. Wanneer je ijzerrijke producten eet is het dus belangrijk om dit te combineren met vitamine C. Combineer ijzerrijke producten met veel groenten en fruit, zo kan het ijzer beter worden opgenomen en hoef je niet bang te zijn dat je een tekort komt aan ijzer. Veel vleesvervangers en andere producten voor vegetariërs zijn tegenwoordig ook nog eens verrijkt met ijzer.

Het is dus van belang dat veel groenten, fruit en peulvruchten eet en natuurlijk ook heetips voor beginnende veggiesl gevarieerd eet. Sowieso kan dit natuurlijk geen kwaad. Zorg ervoor dat je veel vitamines en mineralen binnen krijgt, dan zal je niet snel iets te kort komen. Daarnaast bouw je op deze manier ook aan je weerstand en dat is altijd mooi mee genomen. Ben je bang dat je toch voedingsstoffen te kort komt? Gebruik dan speciale vitamine supplementen voor een vegetarisch dieet. Deze bevatten o.a. extra zink, ijzer en vitamine B complex.

Eiwitten zijn ook een belangrijk aandachtspunt. Ik heb ik al een aparte blogpost over geschreven, dus als je hier meer informatie over wilt raad ik je aan deze te lezen. Proteïne zijn de bouwstenen van je lichaam en o.a. voor herstel van het lichaam en vervoer van voedingstoffen. Er zijn genoeg bronnen van plantaardige eiwitten, dus ook als vegetariër of veganist kom je makkelijk aan je proteïne. Echter is het wel zo dat deze doelgroep meer eiwitten nodig heeft dan vleeseters. Normaal gesproken heeft een volwassen persoon 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Vegetariërs en veganisten hebben 1,0 gram per kilo lichaamsgewicht nodig. Wanneer je veel sport kan dit zelfs nog meer zijn, namelijk 1,2 gram. Er zijn veel verschillende plantaardige bronnen van eiwitten, denk aan peulvruchten, granen, noten en producten van soja. Veel beginnende vegetariërs gebruiken kaas voor vleesvervanger. Kaas heeft inderdaad veel eiwitten, maar ook veel vet. Het is niet erg als je kaas wilt eten, maar persoonlijk vind ik dit geen geschikte vleesvervanger dus maak gebruik van andere opties.tips voor beginnende veggies

Maar wat zijn dan wel goede vleestips voor beginnende veggiesvervangers? Mijn persoonlijke favoriet zijn peulvruchten, deze leveren je eiwitten, ijzer en calcium. Daarnaast zijn peulvruchten erg veelzijdig en kun je er veel verschillende gerechten mee maken. Dit maakt tofu en tempé, beide gemaakt van sojabonen, dus ook een goede vleesvervanger. Tegenwoordig zijn er steeds meer kant en klare vleesvervangers te koop in de supermarkt. Deze vleesvervangers zijn erg makkelijk en snel te bereiden. Het kan ook makkelijk zijn om deze te gebruiken als iemand anders voor je kookt. Lees wel altijd de ingrediëntenlijst en ben je bewust wat er allemaal in zit. Sommige vleesvervangers bevatten ontzettend veel toevoegingen, wat ik zelf altijd jammer vind.

En ten slotte, hoe houd je het dan vol? Sommige mensen hebben hier geen problemen mee, andere krijgen na een paar dagen alweer een vleesverlangen. Bedenk waarom je ervoor hebt gekozen om vegetarisch te gaan eten. Is het dierenwelzijn? Je eigen gezondheid? Of doe je het voor een beter milieu? Blijf je verdiepen in deze beweegredenen zodat je altijd weet waarom je het doet. Blijf het leuk voor jezelf maken door te experimenteren met je nieuwe dieet en nieuwe dingen uit te proberen. Zorg dat je je voldoende inleest zodat je lichamelijk ook niks te kort komt, dit kan soms ook een reden zijn waarom je het vegetarische dieet niet vol kan houden. Dus onderzoek, experimenteer en motiveer jezelf!

Wat zijn dingen waar jij tegen aan loopt of waar je in het verleden problemen mee had? Heb jij nog tips voor beginnende veggies?the veggietarian

 

 

Gerelateerde berichten

Laat een bericht achter

Hey, leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Vul onderstaande velden in en plaats je bericht. Het kan eventjes duren voordat je bericht zichtbaar wordt.